ספרי החדש יצא לאוויר העולם

שלום לכולם, פוסט ההשקה של הבלוג המתחדש שלי "קו החזית" מצטלב עם השקת ספרי החדש "טרור בין מיתוסים למציאות".   במטרה להנגיש את נושא הטרור לאדם מן השורה, התחלתי לפני חמש שנים בכתיבת ספר על טרור המבוסס על מחקרים אבל מציג את נושא הטרור באופן נעים לקריאה בשעות הפנאי.  סוף סוף לאחר "היריון" ארוך הוא יצא לאור.  כולכם מוזמנים לרכוש אותו ולהנות מספר על נושא שמעסיק את כולם אבל רק מעט מבינים בו. ניתן לרכוש אותו און ליין בקישור הבא:  http://www.resling.co.il/book. asp?book_id=1097   

התייר והטרוריסט

לוקסור, שבדרום מצרים, שוכנת על הגדה המזרחית של הנילוס. המקום מושך תיירים רבים מידי שנה כיוון שהוא נבנה במקום העיר העתיקה תבאי. האתרים הארכאולוגיים באזור רבים וגדולים כל כך שהעיר זכתה לכינוי "המוזיאון הפתוח הגדול בעולם". בין היתר נמצאים בה מקדשי לוקסור, הנקרופוליס ועמק המלכים המפורסם. כמו הכלכלה המצרית כולה,  התיירות מהווה מקור פרנסה חשוב לתושבי העיר ואולי משום כך נבחרה כיעד לאחת מהתקפות הטרור המפורסמות ביותר בתולדות הטרור במצרים.

 17בנובמבר 1997, שישה טרוריסטים המשויכים לאחים המוסלמים פתחו בהתקפה על תיירים שביקרו בלוקסור. 58 תיירים וארבעה מצרים נהרגו בהתקפה. המשטרה הרגה את כל ששת התוקפים, שגרמו לפגיעה קשה בתיירות למצרים. אולם, לא הייתה זו התקפת הטרור היחידה במצרים שכוונה נגד תיירים. חודש לפני כן ב 18 בספטמבר שני טרוריסטים הרגו תשעה תיירים גרמנים ונהג מצרי בקהיר וכשנה וחצי לפני כן ב אפריל 1996 ארבעה טרוריסטים אסלאמיים בקהיר פתחו בירי לעבר קבוצת תיירים יוונים והרגו 18 מהם. התקפות טרור אלו פגעו קשות בתיירות למצרים.


הדבר הגיוני מאד אם חושבים על התייר הרציונלי. כאשר אנשים חושבים על טיול בחו"ל הם רוצים לנסוע ליעד מעניין, לשלם על התענוג כמה שפחות, ליהנות ולחזור הביתה בשלום. לכן, הם שוקלים עלויות ותועלות: מצד אחד יעדים מעניינים שיש להם הרבה מה להציע לתייר יהיו יעדים שהרווח מהנסיעה אליהם הוא גדול. מאידך, בצד העלויות, יש את המחיר הכלכלי של הנסיעה לאותו היעד וכן את הסיכונים הביטחוניים והבטיחותיים ביעד המבוקש. לפיכך, יעדים שהמצב הביטחוני בהם רעוע יזכו לכניסה של פחות תיירים מאשר יעדים בטחים יותר. התקפות טרור מבטאות מבחינת התייר יעד בעל סיכון גבוה ולכן תיירים אמורים להימנע מלבוא ליעד כזה ומספר התיירים הנכנסים לאותה המדינה אמור להיות קטן יותר.

עד כאן ההסבר פשוט ואף אינטואיטיבי, אולם מסתבר שתמונת המצב מורכבת יותר. ראשית, לא כל המחקרים הצליחו להצביע על קשר סטטיסטי שלילי, כזה שבו ככל שמדינה סובלת מיותר התקפות טרור כך מספר התיירים המגיע אליה קטן משנה לשנה. מדוע? כיוון שיש להתקפות טרור השפעה מוגבלת בזמן ולאחר תקופה מסוימת חוזרים למצב של "עסקים כרגיל".

בנוסף, ישנם מקומות חסינים להשפעתו של הטרור על מספר התיירים המגיעים אליהם. ישראל ומצרים פגיעות יותר מאשר פריז או לונדון. חשבו האם תבטלו נסיעה ללונדון כי הייתה שם בשבוע שעבר התקפת טרור? לעומת זאת מה יעשה התייר הבריטי כשישקול לבקר בישראל? סביר יותר להניח שידחה את בואו לישראל מאשר שישראלי יידחה את נסיעתו ללונדון. ההסבר לכך הוא, ככל הנראה, שאלו מרכזי כלכלה ותרבות גלובליים שחלק גדול מהפעילות שם חשובה לאנשים רבים במדינות רבות ולכן הטרור מצליח להשפיע באופן מוגבל בלבד על מספר התיירים המגיעים אליהן. סיבה נוספת היא התדמית שיש לערים אלו היא של ערים בטוחות בדרך כלל. לכן, התקפת טרור כזו או אחרת לא משנה את התדמית שלהן ופוגעת מעט מאד במספר התיירים המגיעים אליהן.

גורם נוסף, ההופך את התמונה למורכב יותר, הוא אפקט ההילה שיש להתקפות טרור. חוקרים גילו כי מספר התיירים הנכנסים למדינה מסוימת, בה לא התרחשו התקפות טרור, יקטן אם במדינות הסמוכות לה יתרחשו התקפות טרור. ההסבר לכך טמון, ככל הנראה, בשתי סיבות: האחת, שלעיתים קרובות אנשים מטיילים בכמה מדינות באותו האזור ולא רק במדינה בודדת אחת בכל טיול, לכן שיקולי הטיול שלהם מושפעים גם מהנעשה במדינות הסמוכות זו לזו. סיבה נוספת היא שהדימוי של מדינות מושפע מהדימוי של האזור הגיאוגרפיה בו הן נמצאות. כך בעיות ביטחון במדינות שכנות מעצים את הדימוי הבעייתי של כלל האזור ומקרין גם על הדימוי הביטחוני השלילי של המדינה בה לא התרחשו התקפות טרור.        

תגובות