ספרי החדש יצא לאוויר העולם

שלום לכולם, פוסט ההשקה של הבלוג המתחדש שלי "קו החזית" מצטלב עם השקת ספרי החדש "טרור בין מיתוסים למציאות".   במטרה להנגיש את נושא הטרור לאדם מן השורה, התחלתי לפני חמש שנים בכתיבת ספר על טרור המבוסס על מחקרים אבל מציג את נושא הטרור באופן נעים לקריאה בשעות הפנאי.  סוף סוף לאחר "היריון" ארוך הוא יצא לאור.  כולכם מוזמנים לרכוש אותו ולהנות מספר על נושא שמעסיק את כולם אבל רק מעט מבינים בו. ניתן לרכוש אותו און ליין בקישור הבא:  http://www.resling.co.il/book. asp?book_id=1097   

מדדלוס ועד לרחפנים של חיזבאללה

מאז ימי קדם חלם האדם לעוף. בין הסיפורים המפורסמים ביותר הוא הסיפור על דדלוס שבנה לעצמו ולבנו איקרוס כנפיים מנוצות ושעווה שהדביקה אותם יחד. לפני שיצאו לדרך הזהיר דדלוס את בנו כי לא יעוף גבוה מידי בכדי שהשמש לא תמיס את השעווה וכנפיו יתפרקו. אולם, איקרוס לא שמע לאביו ועף לעבר השמש וכנפיו התפרקו. מעבר למיתולוגיות שביטאו באופן סמלי את רצונו של האדם לעוף, לאורך ההיסטוריה ניסה האדם לבנות מכשירים מעופפים.

תחילת הדרך הייתה בסין שבה בנו את העפיפונים הראשונים. במאה ה-18 הומצא הכדור הפורח אבל כלי תעופה זה היה תלוי במידה רבה ברוחות. לכן, חיפשו הממצאים דרך לשלוט בכיוון כלי הטייס. הראשון שהצליח היה ממציא גרמני בשם ליילנטל שבנה דאון שבו יכול היה לשלוט. אולם, כאשר ניסה לחבר לו מנוע התרסק אל ומתו ולא זכה לראות את חלומו מתגשם.  את מה שהלא הצליח לעשות האחים רייט הצליחו להגשים בתחילת המאה ה-20.

לאחר בניית המטוס הראשון התעופה התפתחה בקצב מואץ, עד שבמלחמת העולם השנייה הייתה מרכיב משמעותי בכח הצבאי. טכנולוגיית התעופה הגיעה לשיא בפיתוח מנוע הסילון המשמש עד היום לתעופה הצבאית והאזרחית ברחבי העולם.

עם הזמן התפתח ענף, שישראל היא אחת מהמייסדות שלו, המטוסים ללא טייס,  שתחילה קראו להם מזל"טים (מטוס זעיר ללא טייס). כיום, כאשר כלי הטייס לא תמיד נראים כמו מטוס וחודדה המודעות לכך שהם אינם אוטונומיים לחלוטין הם נקראים כטב"ם (כלי טייס בלתי מאוייש) או כטמ"ם (כלי טייס מאויש מרחוק). כלים אלו מבצעים פעולות צבאיות  מגוונות מאיסוף מודיעין ועד למשימות תקיפה במרחקים גדולים מאד.

אחת מההתפתחויות החדשות בתחום הוא תפוצתם של רחפנים. בתחילה שימשו הרחפנים לצילום ושעשוע אבל כיום ברור הוא שרחפנים משמשים גם לצרכים צבאיים. הרחפנים היום מסוגלים לבצע איסוף מודיעין שדה ותקיפה והם יכולים לטוס למרחק של קילומטרים ולגובה מאות מטרים מהמפעיל שלהם.

בשבוע שעבר תקפה ישראל חוליה של חיזבאללה שהתכוננה לביצוע התקפת טרור משטח סוריה אל עבר רמת הגולן וכן התקפה על יעד של חיזבאללה בביירות על ידי רחפנים בלתי מזוהים. השימוש ברחפנים על-ידי ארגוני טרור אינו חדש בזירה המזרח תיכונית. למשל, לאחרונה התנקשו המורדים החות'ים בתימן בחייו של מפקד המודיעין של הצבא על ידי מתקפה של מספר רחפנים במהלך טקס של הצבא התימני. גם ניקולס מדורו, נשיאה של וונצואלה, טען כי ניסו להתנקש בחייו באמצעות רחפן במהלך נאום פומבי.

מציאותם של הרחפנים בזירה אינה חדשה אבל הטכנולוגיה שלהם מתפתחת במהירות והחשש הגדול הוא לא משימוש ברחפנים לצורכי מודיעין או משימוש ברחפן אחד או שניים אלא נחילים של רחפנים. זו המילה האחרונה בשדה הקרב האווירי הטקטי. כמובן שיש להתגבר על בעיות טכנולוגיות בהפעלה מתואמת של קבוצה גדולה של רחפנים יחדיו אבל הפעלתם היא בהישג יד כמו גם אמצעי הנגד שכבר מפותחים כנגד נחילי הרחפנים. הדגמה יפה של השימוש ההתקפי בנחיל של רחפנים מופיע בסרט "המטרה שומר הראש".         

תגובות