ספרי החדש יצא לאוויר העולם

שלום לכולם, פוסט ההשקה של הבלוג המתחדש שלי "קו החזית" מצטלב עם השקת ספרי החדש "טרור בין מיתוסים למציאות".   במטרה להנגיש את נושא הטרור לאדם מן השורה, התחלתי לפני חמש שנים בכתיבת ספר על טרור המבוסס על מחקרים אבל מציג את נושא הטרור באופן נעים לקריאה בשעות הפנאי.  סוף סוף לאחר "היריון" ארוך הוא יצא לאור.  כולכם מוזמנים לרכוש אותו ולהנות מספר על נושא שמעסיק את כולם אבל רק מעט מבינים בו. ניתן לרכוש אותו און ליין בקישור הבא:  http://www.resling.co.il/book. asp?book_id=1097   

יום הדמוקרטיה הבין לאומי בקו החזית

היום חל יום הדמוקרטיה הבין-לאומי עליו הכריז האו"ם. לפי חוקרים רבים לדמוקרטיה תפקיד חשוב לא רק בניהול המערכת הפוליטית הפנים מדינתית אלא גם בניהול יחסי החוץ של מדינות. לפי חלק מהחוקרים, מדינות בעלות משטר דמוקרטי יתנהגו בזירה הבין לאומית באופן שונה ממדינות בעלות משטר לא דמוקרטי. התיאוריה המפורסמת והעיקרית בנושא זה נקראת                      "תיאוריית השלום הדמוקרטי".
התיאוריה הזו מעלה טענה פשוטה, אבל משמעותית מאד להבנת היחסים הבין לאומיים בכלל ובהקשר של מלחמות בין מדינות בפרט: "מדינות דמוקרטיות כמעט ולא נלחמות האחת בשנייה כי הן דמוקרטיות". לטענה זו ביסוס אמפירי נרחב ביותר ולמעשה זו התיאוריה המבוססת ביותר בתחום היחסים הבין-לאומיים.
המחלוקת העיקרית בהקשר לכך היא המחלוקת למה דמוקרטיות לא נלחמות האחת בשנייה? לשאלה זו תשובות רבות אבל ניתן לסווג אותן לשני סוגי תשובות עיקריות:
א.      המודל האלקטוראלי
ב.      התרבות הדמוקרטית (נורמות)
ההסבר המבני-אלקטוראלי טוען שמנהיג דמוקרטי יהסס לפנות למלחמה, וודאי נגד דמוקרטיה אחרת, כיוון שבמלחמה נהרגים האזרחים שלאחר מכן אמורים לבחור בו. אם האזרחים משלמים את מחיר המלחמה הם יגבו ממנו לאחר מכן את המחיר בקלפי ולכן מנהיג דמוקרטי יהסס לפנות למלחמה. במידה ושני הצדדים לסכסוך הם דמוקרטיים אזי השאיפה ההדדית להימנע ממלחמה תוביל לכך שלא תפרוץ מלחמה. זאת ועוד, מחקרים מראים כי אזרחים במדינות דמוקרטיות סולדים ממלחמות נגד דמוקרטיות אחרות יותר מאשר נגד מדינות שנחשבות בעיניהן לבעלות שלטון עריץ. לכן, יהיה קל יותר למנהיג דמוקרטי לפתוח במלחמה נגד מדינה לא דמוקרטית מאשר מלחמה נגד מדינה דמוקרטית.
ההסבר הנורמטיבי טוען כי לא השיקולים האלקטוראליים, אלא השיקולים הערכיים מובילים את מקבל ההחלטות הדמוקרטי להתאמץ שלא לפתוח במלחמה. התרבות הפוליטי הדמוקרטית היא תרבות של פתרון סכסוכים בדרכי שלום. כך גם מחונכים המנהיגים בדמוקרטיות ובניהול מדיניות החוץ הם מביאים תרבות זו לידי ביטוי. במידה ומשני צדי הסכסוך עומדות דמוקרטיות, אזי שני הצדדים גם יחד יתאמצו לפתור את הסכסוך בדרכי שלום והסבירות למלחמה תרד. במידה ולפחות אחד הצדדים אינו דמוקרטיה, אזי הוא לא פועל בהתאם לקוד הדמוקרטי ויפנה למחמה ביתר קלות ומכאן שהסבירות לפרוץ מלחמה גדלה.
הדיון בין שתי התפיסות האלו לא הסתיים ואף הדיון לגבי אילו דמוקרטיות ואילו סוגי סכסוכים התיאוריה תקפה ממשיך להתגלגל. אולם, עדיין סוג המשטר הוא אחד מהגורמים החזקים ביותר בהסבר של פריצת מלחמות בזירה הבין לאומית.

תגובות