ספרי החדש יצא לאוויר העולם

שלום לכולם, פוסט ההשקה של הבלוג המתחדש שלי "קו החזית" מצטלב עם השקת ספרי החדש "טרור בין מיתוסים למציאות".   במטרה להנגיש את נושא הטרור לאדם מן השורה, התחלתי לפני חמש שנים בכתיבת ספר על טרור המבוסס על מחקרים אבל מציג את נושא הטרור באופן נעים לקריאה בשעות הפנאי.  סוף סוף לאחר "היריון" ארוך הוא יצא לאור.  כולכם מוזמנים לרכוש אותו ולהנות מספר על נושא שמעסיק את כולם אבל רק מעט מבינים בו. ניתן לרכוש אותו און ליין בקישור הבא:  http://www.resling.co.il/book. asp?book_id=1097   

טורקיה - על שני כיבושים ורצח עם אחד

טורקיה מזה שנים רבות ובמיוחד מאז עליית האסלאם לשלטון, מבקרת את ישראל באופן מתמיד על היחס שלה לפלסטינים, על הכיבוש שלה את יהודה שומרון וחבל עזה, על ביצוע פשעי מלחמה וכדומה. הדברים החריפים ביותר נשמעים על ידי ארדואן נשיא טורקיה. ישראל עצמה מתאמצת לשמר , עד כמה שניתן, את היחסים עם טורקיה מתוך הבנה כי לישראל יש אינטרס בשימור יחסים עם טורקיה גם משיקולים מדיניים וגם משיקולים כלכליים. הראיה שהיקף הסחר בין המדינות רק עלה בעשור האחרון.
כחלק ממדינות זו של ישראל היא נמנעת מלמתוח ביקורת פומבית קשה על טורקיה ובייחוד היא נמנעת מלהזכיר את רצח העם הארמני, שהתרחש במהלך מלחמת העולם הראשונה, ובו נהרגו לפחות מאות רבות של אלפי בני אדם אם לא למעלה ממיליון, תלוי לפי איזו גרסה. הסיבה לכך היא שטורקיה מגיבה בנחרצות רבה כאשר מאשימים אותה ברצח העם הארמני ואם תעשה זאת ישראל היא תנתק את היחסים איתה. אולם, אם מנתקים את השיח מהשיקולים המדיניים אפשר וצריך להזכיר לטורקים את מעשיהם שלהם כך שהם בבחינת גמל דו-דבשתי המעיר המצביע על מישהו עם כיפוף קל בגבו ואומר לו שהוא גיבן.

ראשית, רצח העם הארמני שטורקיה מכחישה את אחריותה עליו, מתוקף שתי טענות עיקריות: האחת, אלו קורבנות מלחמה, ועם כל הצער שבדבר, העובדה שארמנים רבים מתו ואבדו את מקום מגוריהם אינה רצח עם. השנייה פורמלית יותר היא שטורקיה לא הייתה קיימת אז אלא האימפריה העות'ומנית.  נכון הוא שטורקיה אינה אימפריה העות'מנית אבל היא ירשה את ליבת האימפריה והקבוצה האתנית העיקרית שניהלה את האימפריה הייתה טורקית ומשום כך הטורקים הם ממשכיה של האימפריה העו'תומנית. לגבי קיומה של המלחמה אכן הייתה מלחמה עקובה מדם אולם הארמנים לא מתו בקרבות צבאיים, אלא נרצחו הוגלו והועברו ממקום למקום באופן כזה שגרם למותם של כמעט כל הארמנים בטורקיה. בעוד הארמנים תושבי טורקיה עצמם לא היו מעורבים בלחימה.
מעשה שני הוא כיבוש קפריסין בשנת 1974. בקפריסין שתי קבוצות אתניות דתיות עיקריות יוונים נוצרים וטורקים מוסלמים. בגלל סכסוך מתמשך בין קבוצות אלו ובמטרה להגן על הטורקים המוסלמים בקפריסין ועל האינטרסים שלה פלשה טורקיה לקפריסין וכבשה את חלקה הצפוני. עד היום למעט טורקיה אין מדינה בעולם שהכירה בשליטה של טורקיה על חלק זה של קפריסין.
בשבוע שעבר התבשרנו על כיבוש טורקי נוסף לאורך הגבול הצפוני של סוריה עם טורקיה. בחלק זה של סוריה נמצאים הכורדים הסורים שנלחמו בדאע"ש אולם לטענת טורקיה מסכנים את ביטחונה. טראמפ הפקיר את בעלי בריתה הכורדים של ארצות הברית ואפשר באבחת שיחת טלפון ומבלי להתייעץ עם גורמי המקצוע וחברי מפלגתו לאפשר לארדואן לכבוש רצועה רחבה וארוכה בשטח סוריה. ארדואן מצדו טוען כי הכיבוש יאפשר ליישב מחדש בשטח סורי את הפליטים שברחו ממנה בגלל מלחמת האזרחים ושאם מדינות אירופה יגדירו את ההשתלטות הטורקית על חלק זה של סוריה כיבוש הוא יישלח אליהם את הפליטים.
בכל אופן כרגע על גבה של טורקיה עומד רצח עם ושני כיבושים של חלקים ממדינות ריבוניות. זאת מבלי שדנו במלחמה של טורקיה בכורדים הטורקים ובכורדים בצפון עירק לאורך עשרות שנים. מאבק בו נהרגו עשרות אלפי בני אדם כולל תקיפות טורקיות בעירק.  אז בפעם הבא שארדואן מטיף לישראל ראוי שיסתכל קודם במראה.         

תגובות