ספרי החדש יצא לאוויר העולם

שלום לכולם, פוסט ההשקה של הבלוג המתחדש שלי "קו החזית" מצטלב עם השקת ספרי החדש "טרור בין מיתוסים למציאות".   במטרה להנגיש את נושא הטרור לאדם מן השורה, התחלתי לפני חמש שנים בכתיבת ספר על טרור המבוסס על מחקרים אבל מציג את נושא הטרור באופן נעים לקריאה בשעות הפנאי.  סוף סוף לאחר "היריון" ארוך הוא יצא לאור.  כולכם מוזמנים לרכוש אותו ולהנות מספר על נושא שמעסיק את כולם אבל רק מעט מבינים בו. ניתן לרכוש אותו און ליין בקישור הבא:  http://www.resling.co.il/book. asp?book_id=1097   

טרור חוצה גבולות- צידה האפל של התיירות?

בפוסט הקודם התייר והטרוריסט דובר על כך  שהשפעת התקפות הטרור על מספר התיירים היא שלילית אבל מורכבת. כיוון השפעה זה הוא אינטואיטיבי ומצביע על כך שמספר התיירים המגיעים למדינה מסוימת מושפע ממספר התקפות הטרור המתרחשות באותה המדינה. אולם, האם קיים גם קשר הפוך, כלומר שמספר התיירים הנכנסים למדינה קשור במספר התקפות הטרור המתרחשות בה ויכול להשפיע עליו?
אם נתמקד בהתקפות טרור חוצות גבולות, שיותר רלוונטיות לעניינינו, כיוון שהן אלו בהן הקורבן ותוקף אינם מאותה המדינה, נראה כי ישנן שלושה סוגי התקפות כאלו: התוקף מקומי והקורבן זר, התוקף זר והקורבן מקומי, התוקף זר והקורבן זר. נקל לראות כי בכל אחד מהמקרים יש לפחות צד אחד שהוא למעשה תייר ומכאן שמספר התיירים הנכנסים למדינה יכול פוטנציאלית להשפיע על מספר התקפות מסוג זה.

ככל שמספר התיירים הנכנסים למדינה גדול יותר יש פוטנציאלית יותר קורבנות זרים ולכן סביר כי מספר התקפות הטרור בהן יהיו קורבנות זרים יעלה. בנוסף, ככל שמספר התיירים במדינה מסוימת גדול יותר התיירות מהווה ענף כלכלי חשוב יותר ולכן לארגוני הטרור יותר כדאי לפגוע בתיירים כדרך לפגוע בממשלה. כמו כן, גם אם לא כיוונו הטרוריסטים את התקפתם לתיירים ככל שיהיו יותר תיירים, אפילו באופן אקראי, סביר שיפגעו תיירים.

במקרים בהם התוקף הוא זר, הגיוני שהיה לו קל יותר להסתנן למדינה אליה נכנסים מידי שנה מיליוני תיירים מאשר מדינה אליה נכנס מספר קטן של תיירים. לכן ככל שיכנסו יותר תיירים הסבירות כי יתרחשו התקפות טרור על ידי זרים במדינה עולה. אם נחבר את הטיעונים שמופיעים בפסקה הקודמת, הדבר נכון כפליים לגבי מספר התקפות הטרור בהן גם הקורבן וגם התוקף הם זרים.

מה אומר ניתוח הנתונים? הניתוח הסטטיסטי מעלה כי אין קשר בין מספר התיירים הנכנסים למדינה לבין מספר התקפות בהן הקורבנות זרים. יש קשר בין מספר התיירים הנכנסים למדינה לבין מספר התקפות הטרור בהן התוקף והקורבן הם זרים. אולם, הקשר בין מספר התיירים לבין מספר התקפות הטרור  בהן הקורבנות מקומיים אבל התוקף זר הוא מורכב ובו עד מספר תיירים מסוים אכן מספר התקפות כאלו עולה ומשלב מסוים והלאה מספר התקפות אלו יורד. הסבר אפשרי לכך הוא שככל שמספר התיירים הנכנסים למדינה גדול יותר גם ביקורת הגבולות יותר קפדנית ומקשה על טרוריסטים זרים להסתנן למדינה.

תגובות