ספרי החדש יצא לאוויר העולם

שלום לכולם, פוסט ההשקה של הבלוג המתחדש שלי "קו החזית" מצטלב עם השקת ספרי החדש "טרור בין מיתוסים למציאות".   במטרה להנגיש את נושא הטרור לאדם מן השורה, התחלתי לפני חמש שנים בכתיבת ספר על טרור המבוסס על מחקרים אבל מציג את נושא הטרור באופן נעים לקריאה בשעות הפנאי.  סוף סוף לאחר "היריון" ארוך הוא יצא לאור.  כולכם מוזמנים לרכוש אותו ולהנות מספר על נושא שמעסיק את כולם אבל רק מעט מבינים בו. ניתן לרכוש אותו און ליין בקישור הבא:  http://www.resling.co.il/book. asp?book_id=1097   

האם תיירים הם מטרה מועדפת להתקפות טרור?

התקפות הטרור בלוקסור שהוזכרו בפוסט על התייר והטרוריסט והקשר בין התקפות טרור חוצות גבולות לתיירות, הצביעו על הקשר המורכב בין טרור לתיירות. אולם, בשניהם עולה במשתמע כי תיירים הם מטרה חשובה לארגוני הטרור. לא בכדי מדינות שונות מפרסמות מידי פעם אזהרות מסע. לא פעם שומע הישראלי בתקשורת את הודעות המטה ללוחמה בטרור על אזהרות מסע למקומות מסוימים בעולם בהם הוא ממליץ לישראלים שלא לבקר. גם מדינות נוספות כגון מחלקת המדינה האמריקאית מוציאות הודעות כאלו מידי פעם. הנחת היסוד העומדת מאחורי הודעות אלה היא שתיירים הם מטרה איכותית של ארגוני טרור ולכן ינסו לפגוע בתיירים בכלל ובפרט בבני לאומים מסוימים שעם ממשלותיהם יש לארגון הטרור סכסוך.

מדוע תיירים הם יעד איכותי מבחינת ארגוני הטרור ומדוע יש, מדינות כמו מצרים, בהן התרחשו כמה וכמה התקפות טרור שכוונו ביודעין נגד תיירים ומדינות בהן התקפות נגד תיירים לא מתרחשות? התשובה יכולה להיות טמונה בשני גורמים: האחד, ככל שתיירות מהווה חלק משמעותי יותר בכלכלת המדינה כלך כדי יותר לארגון הטרור לפגוע במטרות תיירותיות. השני הוא שככל שיש יותר תיירים יש יותר מטרות תיירות זמינות והבולטות של התיירים תהיה גדולה יותר ולכן יפגעו בהם ארגוני הטרור. זאת ועוד, תיירים הם מטרה נוחה כיוון שהם בולטים ופגיעה בהם מושכת תשומת לב תקשורתית עולמית.
מסתבר שניתוח הנתונים מראה כי התפיסה האינטואיטיבית אינה נכונה. ראשית, מספר המקרים בהם נפגעים זרים בהקפות טרור מהווה חלק קטן מהתקפות הטרור בעולם ועומד על כ-11% בלבד. בשאר התקפות הטרור הקורבנות היו מקומיים. מספר התקפות הטרור על יעדי תיירות מובהקים כגון קבוצות תיירים, אתרי תיירות וכו' קטן בהרבה ולמעשה מזערי ועומד על 0.2% מכלל התקפות הטרור בעולם. זאת ועוד, בכשני שלישים ממדינות העולם לא הייתה אפילו התקפת טרור אחת נגד מטרות תיירותיות בין השנים 1970-2017, ובשמונה ממדינות העולם התרחשו כמחצית מההתקפות נגד יעדי תיירות בתקופה זו. המדינות שבהן היו יותר מעשר התקפות על יעדי תיירות הן: ישראל, הודו, מצרים, צרפת, אלג'יריה, ספרד, קולומביה, טורקיה, פרו ופיליפינים.
לגבי הקשר בין מספר התקפות הטרור על תיירים לבין מספר התיירים וגודל ענף התיירות בכלכלה המקומית. עולה כין אין קשר בין חלקו של ענף התיירות בכלכלה המקומית להסתברות שיותקפו יעדי תיירות ושהקשר למספר התיירים אינו חזק. מאידך, עולה כי ככל שמדינה סובלת ממספר גבוה יותר של התקפות טרור, ההסתברות שיתרחשו בה התקפות נגד יעדי תיירות עולה וככל שחלקם של המוסלמים באוכלוסייה עולה כך עולה ההסתברות כי יתבצעו התקפות נגד יעדי תיירות.
מדוע מספר התיירים וחלקם בכלכלה לא קשור למספר התקפות על יעדי תיירות ומדוע זו תופעה נדירה כל כך?  ראשית, התיירים אינם חלק מהסכסוך במדינה ולכן המוטיבציה לפגוע בהם קטנה. דבר שני, פגיעה בתיירות עלולה לגרום לכך שהאזרחים יפנו נגד ארגון הטרור, הפוגע בפרנסתם. פגיעה בתיירים גם עולה למשוך את תשומת הלב של גורמי ביטחון מחוץ למדינה ולא רק למשוך תשומת לב תקשורתית המועילה לארגון הטרור.      

תגובות