ספרי החדש יצא לאוויר העולם

שלום לכולם, פוסט ההשקה של הבלוג המתחדש שלי "קו החזית" מצטלב עם השקת ספרי החדש "טרור בין מיתוסים למציאות".   במטרה להנגיש את נושא הטרור לאדם מן השורה, התחלתי לפני חמש שנים בכתיבת ספר על טרור המבוסס על מחקרים אבל מציג את נושא הטרור באופן נעים לקריאה בשעות הפנאי.  סוף סוף לאחר "היריון" ארוך הוא יצא לאור.  כולכם מוזמנים לרכוש אותו ולהנות מספר על נושא שמעסיק את כולם אבל רק מעט מבינים בו. ניתן לרכוש אותו און ליין בקישור הבא:  http://www.resling.co.il/book. asp?book_id=1097   

כל התיירים שווים?- אירועים ביטחוניים והתיירות לישראל

לאחר שבפוסטים הקודמים עסקנו בהשפעת הטרור על התיירות, השפעת התיירות על הטרור חוצה הגבולות והתיירים כיעד של הטרוריסטים, נתמקד בישראל ונראה האם וכיצד התקפות הטרור ואירועים ביטחוניים אחרים משפעים על התיירות הבין-לאומית הנכנסת לישראל?

ענף התיירות בישראל הוא ענף חשוב אם כי לא המרכזי ביותר בכלכלת ישראל. מועסקים בו  למעלה מ 100,000 עובדים, שרובם אינה בעלי השכלה גבוהה. לפיכך, חשיבות הענף בישראל היא חברתית ולא רק כלכלית, בהיותו ענף המספק עבודה לפריפריה החברתית-כלכלית של ישראל. זאת ועוד, ענף התיירות נסמך על תיירות בין-לאומית כיוון שתיירים אלו תורמים חלק ניכר מההכנסות בענף.

במחקר שערך בנק ישראל בשנת 2014 עלה כי ישראל היא מדינה מאד פגיעה לאירועים ביטחוניים. במובן זה שמספר התיירים הנכנסים לישראל פוחת במידה ניכרת מיד לאחר אירועים ביטחוניים בארץ ובמזרח התיכון בכלל, כגון התקפות טרור או מלחמות (על אפקט ההילה ראו בפוסט קודם).

עם זאת, התיירים אינם עשויים מקשה אחת יש להם מאפייני שונים. למשל, יהודי שמגיע לישראל לביקור בני משפחה שונה במאפייניו של תייר צליין, שמגיע לביקור באתרים הקדושים לנצרות, לעומת תייר מטייל שבא לישראל לנפוש או לטייל בנופיה ככל תייר בעולם או לעומת איש עסקים. לכך יש להוסיף שוני בין תיירים בודדים לאלו המגיעים לארץ בטיולים מאורגנים. על כל אחת מקבוצות תיירים אלו האירועים הביטחוניים משפיעים באופן שונה.
התיירים המגיעים לישראל למטרות צליינות או נופש מושפעים מרמת הטרור במידה רבה ולעומת זאת מי שהגיעו לצורך עסקים או ביקור משפחתי מושפעים מהתקפות טרור במידה מועטה. זאת ועוד, במחקר עלה כי כאשר לתיירים יש זיקה למדינת ישראל משום שהם יהודים או ביקרו בארץ בעבר, הם מושפעים מהתקפות הטרור במידה פחותה.

המחקר גם בדק את התדמית של ישראל בתקשורת העולמית ואת שער החליפין של השקל כגורמים משפיעים על מספר התיירים הנכנסים אליה. ממצא מעניין הוא שמספר הכתבות בתקשורת הבין-לאומית והיקפן, על בעיות ביטחוניות בישראל, לא תורמים להסבר השוני במספר התיירים הנכנסים לארץ. בנוסף, ניכר כי כאשר המצב הביטחוני טוב שער החליפין משפיע על מספר התיירים הנכנסים לישראל יותר מאשר בתקופות בהן המצב הביטחוני מתדרדר.  

הפוסט מתבסס על המחקר הבא:
שהרבני, רן. (2014). "השפעת הטרור התדמית ומשתנים כלכליים על ביקורי תיירים מסוגים שונים בישראל", בנק ישראל – חטיבת המחקר.  

תגובות

הוסף רשומת תגובה